Donation Denmark - Romania

Kolding Valgmenighed støtter Donation Denmark-Romania, som er en dansk forening, der samler tøj, sko, køkkenting, legetøj og møbler m.m. der bliver sendt  til et missionsprojekt i Rumænien der hedder Rescue Romania. Donation Denmark-Romania har lager i Kolding Valgmenigheds kælder og der er medlemmer af kirken, der er med i bestyrelsen.

Kolding Valgmenighed støtter Rescue Romania økonomisk, med forbøn og med besøg i Rumænien.

Rescue Romania bliver ledet af Cosmin, som pt. har 2 ansatte. Cosmin har siden starten af 1990’erne  stået for bl.a. at uddele tøj, køkkenting, legetøj m.m., der er transporteret derned i lastbiler fra Danmark. Udover det, køber og uddeler han og de ansatte mad, reparerer og restaurerer huse til sigøjnerne, tager sig af deres trivsel, fortæller om Gud og leder mennesker til tro.

Der er også flere projekter under Rescue, bl.a. mission og hjælp til flere fængsler.

Der er et projekt for pt. ca.15 sigøjnerbørn, hvor de mødes hver eftermiddag efter skole og får mad, lektiehjælp, undervisning om Gud, undervisning om hygiejne og social omgang m.m. Her er en lærer ansat og Kolding Valgmenighed støtter dette projekt økonomisk.

I sep. 2019 var vi 5 personer fra Kolding Valgmenighed nede og besøge Cosmin. Vi så de forskellige projekter og mødte de ansatte, Lisa og Rebecca, og nogle af de mennesker de hjælper. En fantastisk tur, hvor vi virkelig så, hvor stor en hjælp der ydes, og hvor stor forskel det gør for mennesker.

Kontaktperson i Kolding Valgmenighed: Anja Kjeld